Yosemite Park - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Lonneke & Virgil - WaarBenJij.nu Yosemite Park - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Lonneke & Virgil - WaarBenJij.nu

Yosemite Park

Door: Virgil

Blijf op de hoogte en volg Lonneke & Virgil

06 Mei 2017 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

Na het bruisende San Francisco en de mistige 17 mijlen in Monterey, reden we met volle moed en volle tank richting Yosemite National Park. We gaan nu echt de natuur in! Op de camping in Carmel hebben we goed kunnen oefenen met het rijden en aansluiten van de RV. Op naar de bomen!

De route naar Yosemite was zo'n vier uur lang en we bedachten dat wat boodschappen doen wel handig zou zijn. Dus we zochten met het beetje WiFi dat we hadden de dichtsbijzijnde supermarkt. Dat was Safeway in Monterey. Op de parkeerplaats aangekomen zagen we voornamelijk Europese auto's. Dat is best gek wanneer je in de States bent en komt omdat deze regio barst van de centjes. Ze zijn hier volgens mij verzot op Europese producten...

In de supermarkt liepen we tegen een 12-pack Corona aan die wel 18 dollar moest gaan kosten! In het klein stond daar onder "Member price: 12 dollar". Ik herinnerde mij een tip van collega Peter om een lidmaatschapskaart aan te vragen bij de servicedesk. Die leverde ons bij de kassa uiteindelijk een korting op van 50 dollar! In plaats van 186 rekenden we een stuk minder af. Wat ons opvalt is dat het verse voedsel super-erg-onbegrijpelijk duur is. Het is echt makkelijker en goedkoper om het slechte zooi te kopen. Broccoli: 5 dollar. Zak ingevroren troep: dollar. Gelukkig willen we goed eten eten en slaan we netjes de vieze mientjes in.

Na de supermarkt reden we met volle tank (3,19 per gallon) richting Yosemite. Deze rit duurde ongeveer vier uur en bracht ons door het rurale boerenland. Denk aan lange rechte provinciale wegen waar je 105km/u over mag scheuren. Dat kan je best doen, maar bedenk dat Belgie wegen heeft die een stuk beter zijn dan de wegen hier... ik vraag mij af hoeveel steenslag de RV na onze vakantie heeft van alle 'patch-jobs' die maar halfbakken gedaan zijn. Na het boerenland kwamen we in de heuvels en vervolgens in de bergen. Vier soorten landschappen in 1 dag. Super awesome.

We sliepen twee nachten op een camping van KOA waar we rond 7 uur 's avonds aankwamen. We maakten gelijk gebruik van de mogelijkheid om pizza te bestellen en werden beloond met een megaschijf van 17" pepperoni pizza voor 20 dollar. Duur, en groot. Na het eten bezochten we de speeltuin. Die is namelijk op deze camping best mooi en Robin had heel erg veel zin om te spelen. In de speeltuin kwamen we alweer Nederlanders tegen. Iets wat een thema wordt deze vakantie. Zij gaven ons een aantal tips over wandelroutes in Yosemite die goed te doen zijn met een peuter. Zij hadden namelijk een zoontje bij van 2 die wel van de 'donkere glijbaan' afdurfde. Daarna gingen we naar 'huis' en na een lekker biertje van Anchor breweries zijn we onze bedjes ingekropen.

De volgende dag stond in het teken van de natuur: Yosemite National Park. Bij de ingang kochten we een nationale parkpas voor 80 dollar die we voor de helft in Nederland weer gaan verkopen. Je kan de pas namelijk een jaar lang met twee handtekeningen gebruiken! De route naar het park was erg mooi; maar wat je ziet wanneer je het park binnenkomt is nog mooier! Ik wil zeggen: fenomenaal maar dat woord wil ik reserveren voor andere uitzichten.

Wat ons opvalt in het park is dat er heel veel mensen zijn, er een shuttlebus rijdt en je eigenlijk nergens helemaal alleen bent. Het voelt als een attractiepark waar de natuur het vermaak is. Op tip van de ontmoete Nederlanders besluiten we om te wandelen naar Mirror Lake. We nemen eerst de verkeerde shuttlebus om vervolgens met mooie uitzichten en een omweg naar de goede bus te gaan. De route naar Mirror Lake kent twee delen: een verhard deel over asfalt en een onverhard deel. We besluiten om met de buggy het onverharde deel af te leggen. Op een bordje staat het getal 10 en het is ons onbekend of dit minuten is of mijlen... we gaan het ervaren.

Het eerste deel van de wandelroute is erg goed te doen en Lonneke duwt vrolijk de buggy voor haar uit terwijl Robin in mijn hand over bomen en keien heen klautert. Echt iets voor onze aap! Even verder stuiten we op dit onverharde pad op een hoogteverschil naar boven die bestaat uit een trap die Robin 'worteltjestrap' noemt en waarvoor ze de boom hartelijk bedankt. Helaas is het vanaf dit punt onmogelijk om met de buggy verder te gaan en we besluiten deze in te klappen en mee te dragen. Vanaf dit punt is het klimmen, klauteren en kijken. Het pad loopt langs de rivier die vanuit Mirror Lake naar beneden stroomt met vele stroomversnellingen. Wat een natuurgeweld! Enorme keien en bomen die overspoeld worden door een massieve hoeveelheid water. Dit kolkt en ziet wit van het schuim door de hoeveelheid lucht die de waterstroom met geweld met zich meeneemt. Hier zal je niet in kunnen drijven, met of zonder boot.

De wandeltocht naar het meer is goed te doen en Robin loopt en klimt mooi mee. Ze vindt het geweldig! Bij het meer hebben we de pijp wel leeg, voornamelijk vanwege het dragen van de buggy. Het water kenmerkt zich door een mooi gladde afspiegeling en we snappen dat dit meer de naam van Spiegel heeft gekregen. Hier schieten we een aantal mooie foto's en eten we een mueslireep. Helaas smelt er zo'n hoeveelheid water uit de bergen dat het meer buiten zijn oevers treedt en dat betekent dat we dezelfde lange weg terug moeten. Robin had er op dit moment genoeg van en genoot van het uitzicht boven op mijn schouders. De wandeling heen en terug heeft ons uiteindelijk twee uur gekost en daarvan heeft Robin de helft zelf afgelegd!

Uitendelijk is het lunchtijd en zijn we gaan eten. Nu merken we dat het een toeristische trekpleister is want het wordt steeds drukker en drukker. In de shuttlebus lijken we net ingeblikte sardientjes en erg van de uitzichten kunnen we dan niet genieten. We besluiten om een aantal stops voor de parkeerplaatst uit te stappen om de rest te voet af te leggen. Het is deze beslissing die ons andere mooie uitzichten brengt: Yosemite Falls kunnen we redelijk van dichtbij bekijken en de wandeling brengt ons langs uitgestrekte (maar ondergelopen) weides. Eindelijk bij de RV beseffen we ons dat we stiekem al een hele dag weg zijn en gaan terug naar de camping. Daar spelen we in de speeltuin, eten we macaroni en leggen we een kaartje. Het wordt al snel pikkedonker en we vinden snel ons bedje.

De volgende ochtend pakken we alles snel in; wat gemakkelijk gaat met een RV. Op naar Kings Canyon!

• 12 Mei 2017 - 18:46

Marieke :

Fijn om te lezen dat Robin van ook zo aan het genieten is!

• 12 Mei 2017 - 19:13

Jacqueline:

Wat zullen jullie met een mooi lijntje terugkomen, al dat klauteren. Fijn inderdaad dat Robin geniet

• 12 Mei 2017 - 19:59

Hans En Marline:

O jongens, wat is het mooi daar.. Goed dat Robin zo mee is gelopen. Echt genieten voor jullie. Dikke knuffels van ons.

• 12 Mei 2017 - 19:59

Hans En Marline:

• 15 Mei 2017 - 09:32

Frank En Harry:

This is what it is supposed to be!!
    Prachtig, mooie foto's . Geniet ervan.

Harry en Frank

• 15 Mei 2017 - 14:13

Jolanda Nakken:

wat ziet het er allemaal mooi uit .jullie zullen wel indrukken opdoen en mooi dat robin het ook zo naar de zin heeft .knuffel van deze kant.